Συγκινητική η ομιλία Αεράκη στο Δ.Σ. Χανίων. «Φάγωμα» και απαξίωση του ΔΗΠΕΘΕΚ κατήγγειλε η αντιπολίτεση του Δ.Σ. Χανίων

Η παρουσία και παρέμβαση του Μιχάλη Αεράκη στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Χανίων κατά τη συζήτηση του θέματος που αφορούσε το ΔΗΠΕΘΕΚ ήταν αυτή που «στιγμάτισε» -με την καλή έννοια- τη συζήτηση.

Μάλιστα, ήταν εμφανής η συγκίνησή του κατά τη διάρκεια που ανέγνωσε το κείμενο που είχε γράψει.

Τι προηγήθηκε

«Στόχος είναι η απαξίωση του ΔΗΠΕΘΕΚ, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Θα δούμε στην πορεία ποιοι προωθούν αυτό το σκοπό κε Δήμαρχε. Στόχος επίσης ήταν να φαγωθεί ο Αεράκης, ο άνθρωπος που έφτασε το ΔΗΠΕΘΕΚ να παίζει στην Επίδαυρο! Το καταφέρατε κι αυτό… χαλάλι σας! Στόχος είναι να φύγει η έδρα του ΔΗΠΕΘΕΚ και να πάει στο Ηράκλειο. Αυτή είναι η αλήθεια, όσο κι αν πονάει», είπε ο κ. Δημήτρης Λειψάκης.

«Το ΔΗΠΕΘΕΚ έχει αναγνωριστεί σε όλη την Ελλάδα. Ενώ από το νόμο υποχρεώνεται το ΔΗΠΕΘΕΚ από τον Ιούλιο να προχωρήσει για την προκήρυξη της θέσης του καλλιτεχνικού διεθυντή έχουμε φτάσει στο σημερινό σημείο να απομακρυνθεί ο κ. Αεράκης. Δε με συνδέει κάτι με τον κ. Αεράκη, αλλά οι ικανότητές του είναι διαπιστωμένες. Σήμερα λάμπει διά της απουσίας του ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕΚ! Τι άλλο;», ανάφερε μεταξύ άλλων ο κ. Άρης Παπαδογιάννης.

Από πλευράς του, ο κ. Γιάννης Σαρρής είπε… «Βρισκόμαστε εδώ και προβληματίζομαι για τις θεωρίες συνομωσίας που ακούω. Όλα αυτά τα χρόνια, οι άνθρωποι που ήταν στο Δ.Σ του ΔΗΠΕΘΕΚ από το Δήμο Χανίων πως λειτουργούσαν; Αντιδρούν γιατί άλλαξαν κάποια πράγματα! Έχουμε το δικαίωμα σαν παράταξη να ασκήσουμε κριτική, σε μια κατεύθυνση να διορθώσουμε κάποια πράγμα και να βελτιωθεί η λειτουργία του θεάτρου. Αλίμονο όμως κι αν ταυτίσουμε το ΔΗΠΕΘΕΚ με έναν άνθρωπο».

«Το Ηράκλειο είναι πιο αδηφάγο. Κάνει προσπάθεια να πάρει τα πάντα. Δεν υπάρχει περίπτωση συγκρητισμού. Δε συμφωνώ ότι δεν έχουμε εμείς λόγο για τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς που συμμετέχει ο Δήμος. Εμείς λοιπόν θα αποφασίσουμε τι ΔΗΠΕΘΕΚ θέλουμε, ως μεγαλομέτοχοι», είπε ο κ. Νίκος Παπαντωνάκης.

«Το 2000 η ΤΕΔΚ είχε δώσει σε εμένα και τον Δήμαρχο Σφακίων κ. Λύκο να ορίσουμε τον νέο διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕΚ, με συγκεκριμένο κριτήριο. Δεν δώσαμε καμία σημασία στις πιέσεις που δεχθήκαμε. Κάναμε τη σωστή επιλογή! Έχω ευαισθησία κι εγώ και δεν αμφισβητώ τις ικανότητες και την προσφορά του κ. Αεράκη. Προτείνω ότι πρέπει να κουβεντιάσει το δημοτικό συμβούλιο και να πάρει την απόφαση, αλλά με θέμα το παρόν και το μέλλον του ΔΗΠΕΘΕΚ, που είναι πέρα και πάνω από πρόσωπα», σημείωσε ο δημοτικός σύμβουλος Γιάννης Περάκης.

Παρέμβαση Αεράκη

«Η προσωπική μου ευγένεια μου υπαγορεύει να σας πω μέσα από ένα κείμενό μου κάτι συγκεκριμένο. Δεν θα απαντήσω σε όσα άκουσα, θα απαντήσει ο ιστορικός του μέλλοντος. Για 38 χρόνια είμαι ελεύθερος επαγγελματίας και κρίνομαι αυστηρά. Μακριά από εμένα οι ενδοδημοτικές αντεγκλίσεις. Εξάλλου, πολλές φορές έχω δηλώσει πως το κόμμα και η παράταξή μου λέγεται ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης.

Λυπάμαι πραγματικά που το ΔΗΠΕΘΕΚ έχει γίνει αντικείμενο σχολιασμών καθημερινά. Ας αναλογιστούν τις ευθύνες τους αυτοί που το επέλεξαν για μικροπαραταξιακά συμφέροντα. Εγώ απάντησα σε ότι με αφορούσε ως καλλιτεχνικό διευθυντή. Είμαι άνεργος κε Σαρρή πλέον.

Τι θα έπρεπε λοιπόν να γίνει και δεν έγινε; Να απαντήσει ο Δήμαρχος Χανίων για όσα λέει μία παράταξη και ο πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕΚ για τη θεσμική του ιδιότητα. Είναι καλύτερα που σύσσωμη η αντιπολίτευση φέρνει προς συζήτηση το θέμα; Τα πράγματα κάποια στιμγή θα κλείσουν αν το επιτρέψουν οι αλογόμυγες, αλλά η ουλή θα παραμείνει για να θυμίζει.

Θεωρώ αναντίρρητο να παρουσιάσω όσα έζησα 17 χρόνια, αλλά όλα έχουν και το βάρος της ευθύνης μου ως πολοίτης και ως Κρητικός για την πορεία του θεάτρου και με κάνουν υπερήφανο.

Κερδίσαμε την εμπιστοσύνη του κοινόυ σε όλη την Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το ΔΗΠΕΘΕΚ έκλεισε σημαντικά ραντεβού σε φεστιβάλ της χώρας με αποκορύφωμα την παρουσία του στην Επίδαυρο. Ανεβάσαμε 51 έργα, πάνω από 2.500 παραστάσεις, παρακολούθησαν πάνω από 600.000 θεατές, είχε 200 συνεργάτες και πάνω από 300 ηθοποιούς. Μας γνώρισε η ενδοχώρα της Κρήτης, ΑμΕΑ, ηλικιωμένοι, πολύτεκνοι… όλες οι κοοινωνικές ομάδες.

Πάντα πίστευα και πιστέυω ότι ο πολιτισμός δεν κληρονομείται, αλλά κατακτιέται. Αυτό ήταν η βασική μου αρχή και σκοπός ζωής. Σήμερα που οι καιροί είναι χαλεποί και αφυδατωμένοι και επικρατεί ο εντυπωσιασμός προς χάρη συμφερόντων, η τέχνη μπορεί να βοηθήσει, γιατί προτείνει τον άνθρωπο ως την επένδυση για το παρόν και το μέλλον.

Για μας, η τόσο μοδάτη ανταποδοτικότητα σε είδος και όχι σε πνευματική καλλιέργεια είναι ξένη. Για 17 χρόνια το έργο μου χαρακτηρίστηκε, όχι ως μέσο ανέλιξης, δεν ήταν μία προσωπική διαδρομή, αλλά το όνειρό μου για την κοινωνία μας.

Εργάστηκα χωρίς εκπτώσεις, ίσως και με λάθη, για να συνεχίσω τη θεατρική παράδοση του τόπου μας. Όλα αυτά τα χρόνια το ΔΗΠΕΘΕΚ προσφέρει ποιότητα και πολιτισμό και προστατέψαμε τη θεατρική κληρονομιά μας. Την τοπική κοινωνία αναβαθμίζαμε ποιοτικά, επίμονα και πεισματικά.

Απευθυνθήκαμε παντού και καλύψαμε ένα μεγάλο μέρος των πνευματικών αναγκών του τόπου μας. Διοργανώσαμε την έκθεση κουστουμιών, κάναμε σεμινάρια για εκπαιδευτικούς, κάναμε ξεναγήσεις για τους μαθητές, κάναμε θεατρικά παραμύθια και παραστάσεις στα σχολεία, συμμετείχαμε σε κοινωφελείς οργανισμούς και συσσίτια, κάναμε ημερίδες και εκδηλώσεις, ενώ συμμετείχαμε ως φορεάς υλοποίησης για τη μετάφραση του «Ερωτόκριτου» στα γαλλικά.

Αυτή η δράση του ΔΗΠΕΘΕΚ με κάνει να αισθάνομαι δικαιωμένος απέναντι στους Κρητικούς. Τους ευχαριστώ όλους μέσα από τα βάθη της καρδιάς μου, γιατί χωρίς αυτούς δεν θα είχα καταφέρει τίποτα. Παραδίδω και την οικονομική κατάσταση του θεάτρου…

  • Υποχρεώσεις μετόχων και Υπ. Πολιτισμού: 315.750 ευρώ
  • Εισπραχθέντα: 183.000 ευρώ
  • Υπόλοιπο: 132.750 ευρώ
  • Οφειλές τρίτων: 28.100 ευρώ
  • Ταμειακά διαθέσιμα: 149.500 ευρώ
  • Οφειλές ΔΗΠΕΘΕΚ: 125.000 ευρώ
  • Πάγια έξοδα: 50.000 ευρώ
  • Πλεόνασμα 2017: 135.350 ευρώ

Δεν υπολογίζονται απαιτήσεις από το Φεστιβάλ Αθηνών. Το δικαστήριο έγινε πριν από λίγες ημέρες. Δικηγόρος εκτιμά ότι η απόφαση θα είναι θετική και ήδη μας ενοχλούν για διακανονισμό και θα είναι υπόλογος όποιος υπογράψει διακανονισμό για τα οφειλόμενα των 160.000 ευρώ.

Θεωρώ ότι μετά από όλα αυτά τα στοιχεία που σας έδωσα, το ΔΗΠΕΘΕΚ έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει, να συνεχίσει να υπάρχει ως επαγγελματικός πυλώνας πολιτισμού στην Κρήτη. Το θέατρο πάντα υπηρετούσε ανθρωποκεντρικές αξίες».

Δήμαρχος Χανίων

«Το συμπέρασμα όλης αυτής της συζήτησης είναι ότι εάν ο κ. Αεράκης θα πρέπει να συνεχίσει ή όχι. Ποιος είναι ο λόγος που βρεθήκαμε εδώ μέσα; Μόνο αυτός! Δεν θα ήθελα να μούμε σε αυτή τη διαδικασία, αλλά μπήκαμε. Έχω ενημερωθεί λοιπόν για πολλά πράγματα. Υπονοείτε κάτι περί σύμβασης που θα μπορούσε να συνεχιστεί για τον κ. Αεράκη, όμως οι πληροφορίες μου λένε ότι δεν μπορεί να γίνει έτσι. Στις 30 Μαρτίου έληξε η προηγούμενη 3ετής σύμβαση. Το Μάιο όμως το Υπουργείο Πολιτισμού ανέστειλε τις διαδικασίες αυτές. Αυτά μου ανέφεραν. Οπότε, ας μη μιλάμε για τη συνέχιση μίας σύμβασης. Ετσι, το Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕΚ ανέθεσε την οργάνωση της καλοκαιρινής παραγωγής στον κ. Αεράκη για να ξεπεραστεί το κενό. Ανακριβής είναι δε ο ισχυρισμός ότι ο πρόεδρος και το Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕΚ ανέλαβαν το ρόλο του καλλιτεχνικού διευθυντή, καθώς αποφασίστηκε ομόφωνα η διαδικασία 3ετούς θητείας. Προκύπτει ότι το Δ.Σ. πήρε αποφάσεις εντός των ορίων της νομιμότητας. Πρέπει να καταθέσουμε τις ιδέες μας για να βοηθήσουμε το ΔΗΠΕΘΕΚ να πάει μπροστά», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Βάμβουκας.

Αντιδήμαρχος Πολιτισμού

«Μπορεί να μην μετέχω στο συμβούλιο, αλλά έχω την παλαιότερη σχέση με το θέατρο. Κατά συνέπεια, χωρίς να παριστάνω το θεατράνθρωπο, το ξέρω περίπου από τη γέννησή του. Έχει λειτουργήσει αρκετά καλά όλα αυτά τα χρόνια. Δεν είναι μόνο οι παραστάσεις και οι παραγωγές. Μιλάμε για ένα επαγγελματικό θέατρο που έχει καταξιωθεί. Το ΔΗΠΕΘΕΚ και η πορεία του είναι μία πολύ σοβαρή υπόθεση για να γίνονται αντιπαραθέσεις. Όλους μας πρέπει να μας χαρακτηρίζει ο σεβασμός, η αγωνία και η ευθύνη για το θέατρο. Η συζήτηση που κάνουμε λοιπόν δεν πρέπει να υπονομεύσει το ρόλο του θεάτρου. Τα πρόσωπα κε Σαρρή σφραγίζουν την πορεία του θεάτρου. Τα συμβούλια ορίζονται από τις εκάστοτε αυτοδιοικήσεις που αποφασίζουν για την εκλογή καλλιτεχνικού διευθυντή. Με αφορμή όλα όσα συζητούνται εδώ και ένα μήνα, με προβληματίζει για το αν το συμβούλιο θα πρέπει να έχει ένα γνωμοδοτικό χαρακτήρα και να υπάρχει μία επιτροπή αποκλειστικά από θεατράνθρωπους. Βεβαίως υπάρχει ένα συμβούλιο, αλλά δεν υπάρχει καλλιτεχνικός διευθυντής. Κανένα συμβούλιο που δεν έχει τη γνώση και τη θεατρική παιδεία δεν μπορεί να διευθύνει καλλιτεχνικά ένα θέατρο. Παιδευόμαστε με τα αυτονόητα. Εάν υπάρξει οποιαδήποτε καθυστέρηση, το θέατρο θα πάει πίσω ένα χρόνο και λίγα λέω. Εγώ δεν συζητάω για τον κ. Αεράκη, αλλά για το αυτονόητο. Το ΔΗΠΕΘΕΚ οφείλει να έχει καλλιτεχνικό υπεύθυνο μέχρι να αναλάβει νέος καλλιτεχνικός διευθυντής», σημείωσε η κα Βαρβάρα Περάκη.

Νάνσυ Αγγελάκη

«Παρ’ όλο που γνωρίζω τον κ. Αθανασόπουλο, τον πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕΚ, δεν τιμά η απουσία του το συμβούλιό μας, όταν συζητάμε αυτό το θέμα. Όλοι μαζί πρέπει να συμβάλλουμε το ΔΗΠΕΘΕΚ να μείνει ζωντανό και ενεργό, με την πορεία που έχει μέχρι σήμερα. Ο κόσμος θα κρίνει, δεν είναι προσωπική υπόθεση του καθενός το ΔΗΠΕΘΕΚ. Κε Δήμαρχε, πρέπει να απαντήσετε τι θέατρο θέλετε. Έχετε ορίσει το Δ.Σ. του θεάτρου και πρέπει να έρθουν εδώ να μας πούνε τις απόψεις τους. Δεν είναι πρωτόγνωρο να συζητά το δημοτικό συμβούλιο για το ΔΗΠΕΘΕΚ. Σπέκουλα δεν κάνω ποτέ. Παρεμβάσεις και ερωτηματικά να μην απαντώνται είναι οξύμωρο να υπάρχουν. Είμαι ηθικά ικανοποιημένη από το ρόλο που επιτέλεσα μέσα στο ΔΗΠΕΘΕΚ. Καλό είναι να μην παίζουμε όμως με το ρόλο του θεάτρου στην πόλη μας. Κε Δήμαρχε, όταν θέλετε, λύνετε θέματα. Σκύψτε πάνω από το θέατρο, απαντήστε και μην φοβάστε τη συζήτηση», είπε η κα Αγγελάκη.

Θεοχαρούλα Μυλωνάκη

«Από το θέατρο του παραλόγου, περάσαμε στη φαρσοκωμωδία», σχολίασε χαρακτηριστικά η κα Θεοχαρούλα Μυλωνάκη, τονίζοντας το σημαίνοντα ρόλο του Μιχάλη Αεράκη. «Σας προτείνω κε Δήμαρχε να ανεβάσετε την παράσταση… ΔΗΠΕΘΕΚ: Κλειστόν λόγω βλακείας», κατέληξε η κα Μυλωνάκη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *